Новата реалност и дигиталните предизвикателствата
Сирма бизнес консултинг АД (Сирма БК) реализира мащабна актуализация на всички системи и автоматизирани процеси в банка*, оперираща на българския пазар.
Втората декада на 21-ви век постави традиционните финансови организации - банките пред важни стратегически избори. Дигитализирането на процеси, продукти и услуги, технологичното обновяване, използването на интелигентни решения за развитие на бизнеса, подобряването на процесите и обслужването на клиентите са само част от тях.
Ключови въпроси като обновяването на версия на основна банкова система или приложение са също толкова важни, колкото и закупуването и поддържането на модерен хардуер, комуникационно оборудване или друга техника за подпомагане на бизнеса. Подобно на хардуера и софтуерът трябва редовно да се обновява, за да отговаря на непрекъснато нарастващите потребности и изисквания на бизнес средата.
„Осигуряване на канали и автоматизирани интерфейси и сигурност са от основните фактори, които компаниите трябва да вземат под внимание. На фона на увеличаващите се регулации и изисквания за защита на личните данни в дигиталното пространство това се отнася в пълна степен за всяка една индустрия и е особено важно във финансовия сектор“, сподели Цветомир Досков, изпълнителен директор на Сирма БК, по повод успешното приключване на проект в банка, оперираща на българския пазар, изпълнен в предварително планирания срок и без отклонения в договорения бюджет.
В края на 2016 год. банката взе решение да обнови своята базова банкова система (Core banking system) - да се премине от версия Flexcube 7.1 към версия Flexcube 12.3. Това обаче не е поредният малък проект, а представлява една мащабна актуализация на всички системи и автоматизирани процеси в организацията. В допълнение се въвеждат механизми за по-високото ниво на сигурност при работа и за изпълнение на операции в системата.
Цялостната системна архитектура е с нов дизайн и отговаря на модерните тенденции изцяло съобразени с BIAN (Banking Industry Architecture Network). От друга страна има пълна технологична надстройка и използване на нови средства за реализация на потребителските екрани и екраните за настройки и администриране на системата. Ползва се последна версия на Oracle базата данни, както и последни версии на всички междинни компоненти (middle layer). Не на последно място към FlexCube се интегрират и около 30 сателита, които допълват цялостната системна среда в банката.
Предишната версия на банковата система е внедрена през 2007 година, а при този клас системи и с промяната на технологиите, обикновено това е оптималният срок за обновяване. В новата версия на системата има всички инструменти и технологична готовност за отворено банкиране, както и възможности за посрещане на нови стандарти или промени в европейските стандарти, като PSD2 или GDPR. В допълнение клиентите на банката имат модернизиран достъп до своите средства и могат да управляват сметките си денонощно. Последното е „стандарт“ в днешния дигитален свят и позволява на банката да предлага своите продукти и услуги за всички клиенти при най-добрите условия на пазара, споделят от финансовата институция.
Стартът на обновяването е положен в началото на 2017 и е реализиран в рамките на година и половина. Първият етап включваше предварителен анализ на всички системи на банката и всички промени, които са се случили за последното десетилетие. „Макар че през цялото време сме били винаги много свързани с банката като „техен екип“, който поддържа базовата банкова система (нейната стара версия Flexcube 7.1), трябваше да се направи една „инвентаризация“ на всички продукти и на всичко, което е правено последните 10 години. Всичко трябваше да се опише и да се специфицира, да се прецени кое е остаряло, кое трябва да се промени и каква адаптация ще е необходима към новата версия“, разказва Досков.
Във втората фаза се извърши първоначална инсталация на основните функционалности, след което се премина към параметризация на системата спрямо специфичните нужди на банката, свързани с основната й дейност. Впоследствие всички продукти, услуги, клиенти, сметки, кредити и депозити мигрираха от старата в новата версия. В допълнение, на този етап се анализираха и интерфейсите на всички сателити, които се включват в системата, за да се определи кои трябваше да бъдат пренаписани и кои да бъдат запазени в стария си вид.
Накрая, проектът приключи с тестове и пускане на системата в експлоатация, което се случи към началото на есента. Работата по проектът беше ръководена от проектен екип на финансовата институция, като редовно се провеждаха срещи с доставчиците от Сирма БК, за да се координира всеки етап от съвместната работа. Проектът е реализиран изцяло от български експерти, без да се използват услугите на външни консултанти от страна на Oracle, чийто продукт е Flexcube. Това на свой ред позволява знанието и опитът да се съхрани вътре в самата финансова институция, което гарантира по-голям контрол и възможност за намеса в ключовите моменти от внедряването на системата.
Възможностите на Flexcube 12.3 я превръщат във всеобхватно решение за всички бизнес потребности на банката. Един от основните модули е този за управлението на клиенти, който позволява да се обработи огромно количество информация за всеки един клиент на банката. Регулации като FATCA и KYC (Know your customer – „познавай своя клиент“) задължават финансовите институции да извършват определени предварителни или последващи действия, свързани с класификация на своите потребители. Показателите могат да бъдат различни, включително по рисков профил, извършване на съмнителни операции, действия с пране на пари, членуване в терористични организации или поддържане на определени политически връзки.
Всички тези данни трябва да бъдат събирани, обработвани и защитавани. „Чисто технологично трябва да бъде осигурена среда, в която да могат да се управляват взаимоотношенията с клиентите, а системата дава възможност да се прави много. Тя позволява действия от чисто тривиален характер като идентификация на клиента до изготвяне на анализи и извършване на проверки в различни списъци по всяко време“, посочва Досков.
Вторият основен модул е свързан с управлението на сметки. Неговата задача е да отрази огромното многообразие от различни такси, комисионни, лихвени проценти и възможности за прилагане на гъвкави тарифи. Разбира се, той поддържа и базови функционалности, като многовалутни сметки. Сред по-специфичните възможности на модула е работа с овърдрафти, което включва управление на минимални наличности, начин на събиране, поредност на извършване на операциите по тези сметки и други.
Третият важен модул засяга кредитите и лизингите. „Това е една от системите, които предоставят огромна гъвкавост за това как да се управляват кредитите. Поради тази причина в новата версия модулът за кредитиране е изцяло нов и на практика не съществува функция, която да не е включена в него“, уточнява Досков. От една страна той обхваща всички типове кредити: потребителски, ипотечен, търговски, за оборотни средства. От друга страна модулът предоставя богато разнообразие от възможности по отношение на самото управление на вноските, погасителните планове, събираните такси и всички действия, свързани с погасяването на заема. Също така всички данни, свързани с кредита, могат да се добавят в системата, за да се следи изцяло неговия живот.
Освен това Flexcube 12.3 разполага с отделен модул за управление на депозити на физически лица и компании. А не на последно място системата предлага и специфични функционалности за управление на ценни книжа и на други дейности, съпътстващи банкова.
„Системата в новия й вид е направена, така че да осигури многомерност и многопластовост на взаимоотношенията между банката и клиента, за да подсигури 360-градусов поглед за това какво се случва между двете страни и като параметри, и като продукти, и като услуги, и като операции. Всичко се наблюдава в реално време, банката може да го анализира и накрая да го предоставя на клиента. А и самият клиент може по-лесно да следи своите отношения с финансовата институция – да проследи колко превода е направил, колко е получил, какви комисионни и такси са му събрани, защо, в какви размери са, има ли възможност да ги оптимизира и т.н. Модерният банкер разсъждава в посоката тези взаимоотношения да стават по-прозрачни и наистина да дава инструменти на клиента, с които той да може да измерва и оценява своето преживяване“, коментира Досков.
Разнообразните функционалности и възможности на системата обаче са само част от рецептата за успех. Оказва се, че ключът към сполучливото реализиране на проекта се крие в добрата координация на работата между различните доставчици. В случая банката е трябвало да съгласува дейността и задачите на около 10 различни доставчици, така че всички срокове да бъдат спазени и да бъде отделено нужното внимание на всеки един от елементите на системата.
„Основните предизвикателства за този проект бяха свързани предимно с осигуряване на ресурси. Повечето подценяват повдигането на една версия като сравнително лесна задача. Но това е доста сериозен проект, както от страна на доставчика, който се ангажира технически да осигури промяната; така и от страна на клиента, който трябва да подсигури вътрешен ресурс“, казва Досков.
В този аспект важно място заемат планираните обучения на служителите. „Сирма бизнес консултинг“ АД имат задължението да запознаят и да обучат всички ключови потребители от отделните звена на банката с възможностите на различните модули. След това самите служители пренасят полученото знание вътре в организацията. Като част от проекта се подготвя и потребителски наръчник, който да бъде винаги достъпен и в помощ на работещите в банката. Разбира се, в случая трябва да се има предвид, че става дума за нова версия на вече позната система и на практика идеологично Flexcube 7.1 и Flexcube 12.3 функционират по доста сходен начин.
Работата по проекта ще бъде продължена с въвеждане на нови модули и продукти, което ще е още една приятна изненада за клиентите и за служителите, които продължават да откриват преимуществата на новите функционалности и в момента протича фино настройване на процесите в организацията. Това предполага, че в бъдеще част от работата ще се промени, за да се адаптира към опциите на новата система и за да се улесни достъпа до различните банкови услуги. Също така трябва да се отбележи, че Flexcube 12.3 осигурява много възможности за допълнително надгражда и разширяване, което банката ще използва веднага в поредица от по-малки проекти.
„Системата създава много добра основа за развитие от гледна точка на нови продукти, нови модули и нови бизнес процеси. Но най-вече тя е отворена, като да могат да се вкарват нови електронни канали или да се актуализират съществуващите такива, за да се посрещнат изискванията на новото време и да се създаде у крайните потребители усещане за пълна дигитализация“, заключва Цветомир Досков.
Забележка: В представянето на проекта, не споменаваме името на банката възложител, във връзка с договореностите за NDA. След официалното оповестяване от страна на финансовата институция, ще актуализираме информацията в поста.
бул. "Цариградско Шосе" №135, 1784 София, България тел: +359-2-976-8310
202 N 9th St, Suite 201B, Boise, ID 83702, USA Tel: (800) 701-3710 ext. 101
© Sirma Group 2018
Привет !
Мога да отговарям на въпроси като:
Кои са в борда на Сирма?
Кой е Цветан Алексиев?
Виж Помощ за още примери
We are using your personal data to improve your browsing experience on our site. To find out more or to opt-out, please read our Privacy Policy.
By choosing I Accept, you consent to our Privacy Policy.